Γράφει η Καραγγελή Κυριακή – Μαρία
Δασκάλα
ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ:
Ο ορισμός και τα χαρακτηριστικά της.
Η
δυσγραφία είναι μια δυσκολία που σπάνια την συναντάμε μόνη της. Συνυπάρχει με τα
άλλα συμπτώματα των μαθησιακών δυσκολιών. Όταν δεν αναφέρεται μόνη της
καταγράφεται μαζί με μαθησιακά προβλήματα που αφορούν τη γραπτή γλώσσα.
Η
δυσκολία στο γράψιμο είναι συχνά ένα κεντρικό πρόβλημα για τους μαθητές.
Ειδικότερα καθώς προχωρούν στις τελευταίες τάξεις της του δημοτικού αλλά κυρίως
στο γυμνάσιο και το λύκειο. Η Ρ. Χάγκαν δηλώνει ότι «η ανικανότητα στο γράψιμο
με το χέρι προκαλεί ένα εμπόδιο στη μάθηση, ενώ η ικανότητα στη βασική
δεξιότητα του γραψίματος με το χέρι παρέχει ένα εργαλείο για τη μάθηση. Από τη
στιγμή που θα δημιουργηθεί αυτό το εργαλείο, μπορεί να βοηθήσει να ενισχυθούν
πολλές άλλες περιοχές με τις οποίες τα παιδιά έχουν δυσχέρειες».
Ένας
ορισμός ορίζει τη δυσγραφία ως εξής:
«Η
Δυσγραφία ορίζεται ως η δυσκολία στην αυτόματη ανάκληση στη μνήμη και
στον έλεγχο των συνεχόμενων μυϊκών κινήσεων που χρειάζονται στη γραφή
γραμμάτων ή αριθμών. Αυτή η δυσκολία δεν εναρμονίζεται με την ευφυΐα του
ατόμου, με την κανονική διδασκαλία και (στις περισσότερες περιπτώσεις) με τη
χρήση του μολυβιού σε μη μαθησιακές εργασίες. Νευρολογικά βασίζεται και υπάρχει
σε ποικίλους βαθμούς, που κυμαίνονται από απλό έως μέτριο. Μπορεί να διαγνωστεί
και να ξεπεραστεί, αν διδαχτούν καλά και εκτελεστούν συνειδητά οι
κατάλληλες θεραπευτικές στρατηγικές.
Τα χαρακτηριστικά της δυσγραφίας είναι:
•
σφίξιμο των δακτύλων κατά το γράψιμο
•
παράξενες τοποθετήσεις του καρπού, του σώματος ή
του χεριού
•
υπερβολικά σβησίματα
•
ανάμειξη κεφαλαίων και μικρών γραμμάτων
•
ανάμειξη όρθιων και πλαγιαστών γραμμάτων
•
αστάθεια στο σχήμα και στην κλίση των
γραμμάτων
•
ακανόνιστα μεγέθη και σχήματα γραμμάτων
•
ατελή πλαγιαστά γράμματα
•
κακή χρήση των γραμμών και των περιθωρίων
•
κακή οργάνωση της σελίδας
•
αργοπορία κατά την αντιγραφή
•
γενική κακογραφία
•
μειωμένη ταχύτητα γραφής
•
απροσεξία στις λεπτομέρειες κατά το
γράψιμο
•
συχνά είναι αναγκαία φραστικά σήματα και
ψιθυρισμοί
•
νιώθει αρκετή εμπιστοσύνη, όταν βλέπει σε οθόνη
αυτό που κάνει το χέρι κατά το γράψιμο
•
υλοποιεί αργά φραστικές κατευθύνσεις που
περιλαμβάνουν διαδοχικές πράξεις και σχεδιασμό
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου